Ideologisk hemvist sökes

Har gått vilse i den politiska djungeln. Passar inte inom socialdemokratin; är för rebellisk för att underordna mig kollektivet och låta partiet tänka åt mig. Enligt sossarna är viktiga beslut som barnomsorg och annat bäst fattade av partiet: annars kan ju fotfolket få konstiga griller och få för sig att sköta barnen själv hemma (huu!), eller ännu värre: låta dem växa upp på verkstadsgolvet (för så får vi företagare ibland göra). Men se där, ännu ett skäl till att jag inte kan bli sosse: har ju ett företag. Sossar tycker att det är enklast om man är anställd; det blir liksom lättare att tänka kollektivt då. Och alla företag är ju STORA och stygga; små en- eller tvåkvinnorsbolag finns ju inte. Eller ännu värre, småfirmor vars ägare tycker det är skitroligt att jobba. För det gör man ju inte om man är sosse. Då är det liksom viktigare att se till att man har det bra om man är utan jobb.

Men det här är ju enkelt, tänker ni nu. Svaret är solklart: hon är ju så höger så det står härliga till. Men ack, även där finns det fallgropar. Visserligen gillar moderaterna kvinnor, åtminstone om de är unga, representativa och ofarliga. Men moddarna vill helst ha kvinnor som inte säger för mycket. Eller fel saker. Eller är obekväma och kräver kvotering till storbolag eller annat som gör att man stöter sig med Gode Broder nätverket. Slutsats: för gammal och gapig för att bära blått.

Kvarstår centern, men vem vet vad de tänker? Inte jag i alla fall.

Miljöpartiet vill inte ha mig, för jag orkar inte lasta mina 4 ungar och hund på bussen varje gång jag ska handla. Inte för att jag är lat av mig, men medpassagerarna gillar inte när våra 10 Icapåsar upptar 3 bänkrader. Och hunden blir så nervös i bussen och min minsting mår illa… Ja, ni fattar galoppen.

Kristdemokraterna är uteslutna av skäl som varje tänkande människa känner till. Och för er som mot förmodan inte räknar er till denna grupp: jag är för samkönade äktenskap, gayadoption och andra allmänmänskliga rättigheter, eller kort och gott ofarliga saker som gör människor lyckliga och världen lite bättre och enklare (men mitt medlemskap i KD omöjligt).

Ett tag tänkte jag att Feministiskt initiativ skulle vara lösningen. Se där, ett gäng innovativa kvinnor men nytänk och fräscha vindar som sveper igenom etablissemanget, perfekt! Men så gick de och röstade upp 6-timmarsarbetsdagen på sin agenda. Luktar mer pravda än nytänk. För hallå tjejer: alla är inte anställda hos en storansiktslösskurkarbetsgivare och sitter bara o längtar hem… Som företagare ska man tycka att jobbet är det roligaste som finns, för det är vad man lever, andas och pruttar 24h i dygnet. Och det är just den gnistan som skapar jobben till alla dem som är anställda – även kvinnor. Get it?

Slutsats: får väl bli egenföretagare inom politiken också.Alternating political colours

This entry was posted in Politics. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

